» » » Zákon o sociálním bydlení

Zákon o sociálním bydlení

Nejprve co to vlastně sociální bydlení je. Nejde jen o to, aby bylo zajištěno bydlení pro chudé a nejchudší. Sociální bydlení má totiž efekt v dalších oblastech, jako je životní úroveň, růst ekonomiky. Znamená to možnost dostupného bydlení za rozumnou cenu, které se vztahuje na co možná nejširší část populace.

Bohužel ač tuto úpravu mají ve svém programu všechny strany současné vládní koalice a je i v programovém prohlášení, po celé čtyři roky neudělaly vůbec nic. Nyní se však blíží volby, a proto začnou šturmovat. Nejde jenom o to, že v takovém narychlo spíchnutém zákoně pro potřeby volební kampaně nadělají spoustu chyb, ale jde o to, že lidé mohli ve státních bytech z nové výstavby bydlet již čtvrtým rokem. Jenže to by mohli zapomenout na „dobrodiní“ oligarchy a volit třeba někoho úplně jiného. Takže jsou obětováni občané, jejich zájmy a jejich životy jenom proto, aby je PR agentury mohly masírovat těsně před parlamentními volbami.

Zatím se neuvěřitelně plýtvá penězi ze státního rozpočtu, ze kterých mají nakonec největší prospěch spekulanti a obchodníci s chudobou. Česká republika nyní vydává na příspěvky a doplatky na bydlení přes dvanáct miliard korun. Dalších skoro devět představují náklady spojené s negativními dopady nevyhovujícího bydlení.

Pokud se ohlédneme třeba k našim nejbližším sousedům do Vídně. Tam žije v obecních bytech přibližně polovina obyvatel. Ty jsou financovány z městského rozpočtu a zvláštní daně. Půl procenta odvádí zaměstnavatelé i zaměstnanci každý měsíc. Tím se zvyšuje stavební aktivita, roste zaměstnanost, lidé mají více peněz, které mohou používat na nákupy pro svoji potřebu, což dále pomáhá chodu ekonomiky.

Obdobně by se mělo postupovat i v České republice. Předpokládané výdaje by měly být kolem dvaceti miliard. Dostupné bydlení by mělo ještě další efekt. Mohlo by zlevnit ceny komerčních pronájmů. A v případě sociálně potřebných rozbít sítě obchodníků s chudobou, kteří si často za ubytovnu v pohraničí naší země účtují ceny jako za třípokojový byt v Praze. V neposlední řadě nelze zapomenout na seniory nebo dětí z dětských domovů.

Samostatnou otázkou je, že nárok na přiměřené a dostupné bydlení je také součástí mezinárodního práva. Například článku 25 Všeobecné deklarace lidských práv OSN. Dále Charty základních práv EU v článku 34 a v neposlední řadě strategie Evropa 2020.

A opět není třeba objevovat objevené. Stačí realizovat náš program znovuobnovení výstavby státních bytů a postupovat podle jeho zásad. Samozřejmě se nezříkáme ani jeho inovace po vzoru našich sousedů.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pole označená * jsou povinná.