» » » Mýtné v České Republice

Mýtné v České Republice

mýtné

Proč zrušit Premid a zavést Toll Collect

U krabiček Premid, které využívají kamióny na našich dálnicích, je cena od 0,76 – 11,76 Kč za ujetý kilometr (rozlišení dle tříd silnice a emisní třídy vozu). V Německu je cena například 0,17 centů (4,65 Kč) za ujetý kilometr po dálnicích a silnicích prvních tříd, což je rozdíl – Německo je obrovskou tranzitní zemí, většina nákladů cestuje právě přes D, ale proč tedy nevyužíváme osvědčený Toll Collect, který funguje na systému GPS a je spolehlivý? Místo toho používáme zastaralé krabičky Premid, s kterými různí dopravci, aby zaplatili na mýtném co nejméně, objíždí mýtné brány, a tím ničí komunikace nižších tříd, zamořují obce exhalacemi plynů a prachu.

Proto je správným krokem používání systému Toll Collect (a čím nižší třída, tím větší poplatek).

Zároveň (když už máme za drahé peníze postaveny mýtné brány) zavést krabičky Premid pro osobní vozy místo nalepovacích kupónů, aby řidiči platili za skutečně ujeté km. Tím by se i zamezilo jízdám bez známky (na branách jsou kamery), a tím se zefektivní i výběr, popřípadě i odhalení neplatiče.

Výstavba cest a dálnic

Jak může současná vláda tolerovat nepoctivé jednání firem, jak můžeme dopustit, aby za nekvalitně odvedenou práci ještě dostaly zaplaceno, a při opravách abychom platili znovu?

Velmi se bavím, když projíždím Českou republikou a vidím, jak na dálnicích na hlavních tazích republikou nikdo nepracuje. Jak si může firma dovolit uzavřít pruh a nepracovat? Proč v Německu, Francii, Itálii, Španělsku pracují na opravách ve dne i v noci a u nás pouze od-do?

Další zajímavost je, pokud jedu okolo stavby v Německu, divím se, do jaké hloubky cestu vyberou, pak udusají, pak jede vozidlo, které půdu nakypří a zároveň tam přidává cement, poté se dá několik podkladových vrstev, pak vrstva speciální podkladové látky, pak se nanese armovací síť a nakonec beton. Tato dálnice v Německu bude beze změny sloužit dalších 40 let. Co se udělá u nás? Seškrábe se asfalt, dá se nový – a do 2 měsíců není oprava poznat. Nyní u několika úseků, co opravovali, jsem viděl, že zkoušeli i německý vzor (tzn. vybagrovali, ale tak cca 30 cm – v Německu tak 60 – nanesli beton a cesta hotová, ale jak dlouho vydrží, pokud se neudělalo kvalitní podloží? To se zhotovitel opět bude vymlouvat, že kamióny jezdí přetížené?

Nebude moci, protože na hranicích se obnoví vážení kamionů, plus na cestách budou kontrolní váhy průjezdní a namátkově i celní správa s odborem dopravy, a pokuty za přetížené kamióny půjdou na účet odesílatele, nikoliv dopravce, takže každá firma si zajistí vážení u paletových přeprav. U paletových přeprav to je většinou v pořádku, ale kamenolomy, štěrkovny a pískovny, těžaři dřeva – ti nejvíce porušují váhu nákladů.

Každý, kdo provede nějakou práci (netýká se našich vládních představitelů), si za svou práci i zodpovídá, jak můžeme platit za zmetky? Proto na práci musí být poskytnuta záruka, nikoliv se ještě handrkovat a dohadovat, kdo za to může.

Je nutné také vybudovat více odstavných parkovišť pro kamióny. Opravdu nejlepší model ze všech má Švýcarsko – zákaz jízd všech kamionů bez výjimky od 22 – 5 hod. Sníží se tím hluk v noci a jak jde vidět, zásobování funguje i přes den a vše se v klidu dá stihnout, od vykládky po nakládku přes den.

Samozřejmě v dnešní době funguje ve většině dopravních firem zaměstnávání RO, BG, PL a jiných národností, což by bylo správné trvale zakázat. Pokud český dopravce jezdí za stejnou cenu jako německý, proč tedy stejně nezaplatí i řidiče jako dopravce v Německu nebo kdekoli jinde?

Musí se zde změnit celá legislativa a všechny zákony, to, co se zde děje nyní, je ostudné!

Josef Zahradník

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pole označená * jsou povinná.