» » » Co se skrývá za sociální politkou ČSSD

Co se skrývá za sociální politkou ČSSD

sobotka

Rád bych se před blížícími se volbami dotknul témat, která politici často užívají ve své předvolební rétorice, aby polapili co nejvíce mandátů ve vedení obce, kraje, či státu.

Často skloňovaným problémem napříč politickým spektrem je sociální politika.

Možná by volič předpokládal, že politická strana, která nese ve svém názvu termín ”sociální” bude patrně zaměřovat své kroky po zvolení ke zlepšení a zkvalitnění života občanů České republiky.

Pojďme se tedy podívat na fakta.

Volby do Poslanecké sněmovny proběhly 25. – 26. října 2013 a vláda vzniklá z těchto voleb zahájila činnost až 29. ledna 2014. Co dělali poslanci a ministři během těch tří měsíců bezvládí, to už se nedozvíme, ale samozřejmě platy již pobírali.

Důležitějším faktem ovšem je, že žádná strana v současné vládě a to včetně ČSSD i přes fakt, že mají již dva roky pravomoce ve svých rukou, fakticky nezrealizovala nic konkrétního, co by se dalo hodnotit jako zlepšení kvality života občana.

Pokud se detailněji podíváme na situaci v ČR pak zjistíme, že v sociální oblasti se celkem nic nezměnilo až na senátní návrh z 27. 11. 2013 z dílny senátorů ODS, který fakticky snižuje dávky v hmotné nouzi u osob dlouhodobě nezaměstnaných z částky životního minima 3410,- Kč na existenční minimum 2200,- Kč měsíčně. Návrh již hladce prošel Senátem i výborem pro sociální politiku a jako sněmovní tisk č. 156 jde do druhého čtení v Poslanecké sněmovně. Současně ministryně Marksová zmrazila částku životního minima na výši 3410,- Kč s argumentem, že tím zvýši motivaci k práci občanů dlouhodobě nezaměstnaných.

Na první pohled líbivý krok, vypadá jako úspora a skutečná motivace lidí k práci. Až na malý detail.

Motivovat lidi k práci je sice chvályhodné, ovšem zásadním předpokladem toho je, aby nějaká práce skutečně byla k dispozici.

Sociální problematika je totiž velmi složitá disciplína, která vyžaduje přesné informace o stavu populace, o míře zaměstnanosti, o reálných mzdách za práci, o kupní síle skutečné a běžné mzdy v České republice a o dalších aspektech, jako je špatne nastavený systém exekucí v České republice, atd.

Vše spolu souvisí a vše ovlivňuje druhé skutečnosti.

Dnešní vláda a Ministerstvo práce a sociálních věcí však používá obecné fráze a staví svoji politiku na neprofesionálním vyhodnocení skutečného stavu české ekonomiky a kvality života českého občana v korelaci na stav na trhu práce a již zmíněné špatné právní normy, jimiž se dnes řídí soudy a soukromí exekutoři.

Mám tu skvělou možnost srovnávat fungování úradu práce například ve Švédsku s úrady práce v České republice.

Švédské úrady práce jsou především prostředníkem mezi nezaměstnaným a zaměstnavatelem. Úrad monitoruje šance na úspech v daném oboru a podle toho organizuje rekvalifikační kurzy pro dlouhodobě nezaměstnané. Není-li v daném oboru zájem o pracovníky – nepořádá zbytečně rekvalifikační kurzy, jen aby se ”něco dělalo”. Úřad práce ve Švédsku aktivně komunikuje s registrovanými osobami a přesně na míru každého jednotlivce pomáhá hledat uplatnění a to zejména s ohledem na zdravotní stav a schopnosti člověka i po stránce jeho dosavadní kvalifikace, jeho praxe, ale také věku.

Nesetkal jsem se s něčím podobným v ČR. Úrady práce berou registrovaného nezaměstnaného jako obecnou jednotku ve statistickém výkazu, nikoliv jako individuální případ. Každý člověk má totiž jiný zdravotní stav, jiné handicapy a jiné hranice svých sil na to, aby mohl dělat cokoliv, co mu Úrad práce nabídne. V ČR často uslyšíte ”kdo chce, ten si práci najde” a opravdu mohu dosvědčit i z osobních zkušeností, že někdy je tomu tak. Když mi bylo 25 až 38 roků, trvalo mi měsíc až dva, než jsem si našel práci sám. Výběrová řízení do banky, rádia, obchodní společnosti, nebo realitní kanceláře jsem vyhrával a vždy jsem byl úspešný a pokud jsem náhodou nenašel tu práci, která by mi vyhovovala nejlépe, vzal jsem i tu méně atraktivní a šel jsem pracovat jako skladník, či prodavač, kde jsem vydržel až rok do doby, než jsem si našel atraktivnější profesi.

Avšak s rostoucím věkem se tyto možnosti pro občana v ČR zužují a dle vlastních zkušeností vím, že s věkem přibývá i zdravotních omezení, která postupně vylučují jedno zaměstnání za druhým. A tak po letech již nemohu vykonávat práci řidiče kamionu, či autobusu, nemohu pracovat ve výškách, v extrémních teplotách, na směny, ve 12 hodinových směnách a tak dále. Na vše je doložena diagnóza a lékař, který vám potvrzuje schopnost práce v dané pracovní pozici nastavuje vlastní krk, protože pokud schválí zaměstnání, které nedovoluje zdravotní stav a následně dojde ke kolapsu, či k nehodě, je předně stíhán onen lékař, který vystavil potvrzení o schopnosti práce i když zaměstnanec nebyl pro danou práci již zdravotně způsobilý.

Švédsko bere ohled na tyto skutečnosti a také na fakt, že ne každý může dělat všechno. Tamní úrady práce zkoumají možnosti, nebo skutečnosti, které brání výkonu jistých povolání u každého jednotlivce zvlášť. Je to důkazem toho, že každý občan, který pracoval a přišel o práci je v té společnosti vážený a stát mu poskytuje patřičný servis tak, aby mu pomohl vyhledat takové zaměstnání, které může bez problémů a následků vykonávat a vydělávat peníze.

Uplatnění tak dostanou i starší lidé a lidé s jistými handicapy, kteří by v České republice zůstali léta na Úrade práce. Ve Švédsku pro ně kouč na úrade práce najde zaměstnání, které bez problémů takový občan zvládne a umožní mu se uplatnit a vydělávat na živobytí i na budoucí starobní důchod či zdravotní péči.

Takto pracující úrady práce však vyžadují profesionalitu od osoby ministra až po pracovníky úradu práce. Především ale velkou roli hraje zákon, který nastavuje mantinely činnosti úredníka Úradu práce a pokud zákon je šitý jen amatérsky a aby na první pohled bylo patrné, že se ”něco děje” v oblasti zaměstnanosti, pak ani úredník nemůže poskytovat patřičný servis, který bude mít očekávaný efekt.

Není výjimkou vidět kdekoliv v jiných vyspělých zemích pracovat muže i ženy nad 45 let. V České republice je téměř nemožné pro 50 letého muže, nebo ženu aby si našel práci dlouhodobě udržitelnou a která by mu, či jí svojí mzdou pokryla náklady byť i jen stravování, bydlení a dopravy do práce.

Tím menší šanci na získání zaměstnání mají v ČR lidé, které pronásledují soukromí exekutoři s dluhy, u kterých 70% částky vymáhané exekučně tvoří palmáre advokátů a odměny soukromého exekutora.

Kde jsou sliby poslanců ČSSD před rokem 2013?

U této problematiky je rovněž nutné řešit profesionálně všechny dotčené zákony, aby nedocházelo ke krizovým situacím, že jedna exekuce zastaví ekonomický život člověka na léta či na celý život, protože má současně obstaven bankovní úcet, srážku ze mzdy a ještě mu exekutor sebere mobilní telefon a osobní počítač, což je ovšem naprosto nemožné v ostatních zemích, které jsou ale označovány jako právní a demokratické státy na rozdíl od ČR.

Nikdo ze současných kompetentních poslanců a ministrů se nezamyslel nad důsledky dnešních zákonů, především zákon č. 120/2001 Sb. Exekuční řád a zákon č. 99/1963 Sb. Občanský soudní řád.

Nikdo neřeší také ani nezabavitelné existenční minimum, které je založeno na neměnných částkách životního a existenčního minima a ty jsou stejné od ledna 2012, kdy byly naposled navýšeny v důsledku nárůstu spotřebitelských cen.

Vláda nedělá nic pro občany, ale každý její krok směřuje spíše k obchodníkům s dluhy a to právě i fixací částky nezabavitelného minima na úrovni roku 2012 a každý z nás ví, že od roku 2012 do dnešního dne, kdy máme za sebou první kvartál roku 2016, se ceny pootravin i energií zvýšily a to ne zrovna nepatrně.

Takto bych mohl pokračovat dále ve výčtu nesplněných slibů a amatérsky a neprofesionálně vytvářených zákonů, jejichž důsledky pociťují statisíce občanů, kterých se týká jak nezaměstnanost, tak i exekuce.

Dopady špatné práce obou komor Parlamentu ČR a vlády ČR jdou však dále, než ”jen” na kvalitu života občana, který pro Ministerstvo práce a sociálních věcí vůbec nic neznamená. Šlendrián dopadá i na ekonomiku celého státu, protože nízká kupní síla obyvatel má samozřejmě drtivé dopady na živnostníky a malé firmy, které končí, protože nemají tržby. Chudí zaměstnanci a milion vyexekuovaných občanů lichvářskými úroky a poplatky nikomu tržby udělat ani nemohou.

Naopak na podnikatele se plete další bič v podobě online pokladen a třeba na pronajímatele nutnost schvalování sousedů u pronajímání bytů v osobním vlastnictví a regulace podnikání obecně.

Činnost vlády a parlamentu tak působí přesně naopak proti slibům, které jak ČSSD, tak i ANO veřejně daly svým voličům.

Situace na trhu práce se zhoršuje zcela zbytečně, protože politici provádí amatérskou práci, za kterou jsou však placeni velmi honosně, bohužel však z kapes výše uvedených podnikatelů, živnostníků, pronajímatelů i zaměstnanců.

Je na každém občanovi této země, aby zvážil tato fakta a podle toho se rozhodoval v příštích volbách, ať již půjde o volby do krajů na podzim 2016, nebo v příštím roce 2017 o volby do Poslanecké sněmovny.

Já osobně se chci aktivně podílet na tvorbě kvalitních zákonů a chci využít svých zkušeností a informací v politice jako profesionál a nabízím občanům své služby.

Nebudu slibovat nereálné věci, ale pouze řešení vzniklých problémů tvrdou prací v parlamentu. Nebudu dělat gesta na efekt v podobě odvádění svého platu tzv. ”na dobročinné úcely” protože vím, že to ve skutečnosti nemá žádný efekt na Českou republiku a její obyvatele jako celek. Co ale slíbit a dodržet mohu, je profesionální a odpovědný přístup k jakémukoliv úkolu na základě relevantních informací a osobního maximálního nasazení.

Proto podporuji SPR-RSČ, která není spojena s oligarchy, o nichž se negativně v poslední době stále častěji píše v tisku v EU i v USA. Naopak tato strana zůstala věrná svým cílům a názorům po celá léta a své cíle a názory nezměnila ani dnes, kdy se naplnily odhady vývoje situace v ČR přesně do posledního detailu.

Proto apeluji na voliče, aby vzali tyto skutečnosti v potaz při rozhodování, komu dají svůj hlas a důvěru v příštích volbách.

Přeji všem hodně úspechu a zdraví a štastnou volbu.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Pole označená * jsou povinná.